22 Ekim 2009 Perşembe

Rusça'da Şimdiki Zaman - НАСТОЯЩЕЕ ВРЕМЯ

Türkçe'deki şimdiki ve geniş zamanı Rusça'da şimdiki zaman içinde ifade ediyoruz. Yani 'ben çalışırım' ile 'ben çalışıyorum' cümlesini aynı şekilde ifade ediyoruz.

Ben çalışırım, Ben çalışıyorum ; Я работаю

Rusça'da, Türkçe'de de olduğu gibi, özneye göre fiil çekimleri vardır. Şimdiki zaman için fiil çekimi 2 gruba ayrılır. 

Fiilin sonu -ать veya -сти ile bitiyorsa 1. grup:



Şimdiki zaman için 1. tip fiil çekimleri


работать: çalışmak
Я работаю 
Ты работаешь 
Он/ Она/ Оно работает
Мы работаем
Вы работаете
Они работают



понимать: anlamak
Я понимаю 
Ты понимаешь
Он/ Она/ Оно понимает
Мы понимаем 
Вы понимаете
Они понимают


Знать: bilmek 
Я знаю
Ты знаешь 
Он/ Она/ Оно знает
Мы знаем 
Вы знаете
Они знают


Fiilin sonu -ить ile bitiyorsa 2. grup:


Şimdiki zaman için 2. tip fiil çekimleri


говорить: konuşmak 
Я говорю
Ты говоришь 
Он/ Она/ Оно говорит
Мы говорим 
Вы говорите
Они говорят



Жить: yaşamak
Я живу
Ты живёшь
Он/ Она/ Оно живёт
Мы живём
Вы живёте
Они живут


Ехать: gitmek 
Я еду
Ты едешь
Он/ Она/ Оно едет
Мы едем
Вы едете
Они едут



Gördüğünüz gibi istisnalar mevcut.


Genel olarak şimdiki zaman 1. ve 2. grup çekim eklerine baktığımızda;


Я -у / -ю -у / -ю 
Ты -ешь -ишь 
Он / Она -ет -ит 
Мы -ем -им 
Вы -ете -ите 
Они -ут / -ют -ат / -ят


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Blog Arşivi