4 Kasım 2009 Çarşamba

Hareket fiillerinin grupları.


Rusçadaki hareket fiilleri birkaç gruba parçalanıyor.
Genellikle 1 ve 2 guruptaki hareket fiilleri çiftlerle birleşiyor (örnekler): 
1 grup
2 grup

Идти
Ходить
Gitmek
Ехать
Ездить
Gitmek (taşıt araçları ile)
Бежать
Бегать
Koşmak
Лететь
Летать
Uçmak
Плыть
Плавать
Yüzmek
Нести
Носить
Getirmek
Везти
Возить
Götürmek
Лезть
Лазить
Tırmanmak, (cepleri) karıştırmak
Тащить
Таскать
Çekmek, taşımak
Гнать
Гонять
1. Sürmek, 2. kovmak, 3.                                          agroyalan söylemek
Брести
Бродить
Dolaşmak
Ползти
Ползать
Sürünmek
Катить
Катать
1. Yuvarlamak, 2. gezdirmek


Grup 1.

Birinci guruptaki fiiller: идти, ехать, лететь, плыть, бежать, нести, везти ve başka.

Birinci guruptaki hareket fiilleri tek taraflı hareketten bahsediyor. Mesela:

Куда ты идешь? (nereye gidiyorsun (şimdi))
Я иду в аптеку. (eczaneye gidiyorum (şimdi))


Şimdiki zaman (örnek)

  Rusça Dersler bölüm-1-

Gelecek zaman genellikle -
по öneki ile yapılıyor. Mesela:

  Rusça Dersler bölüm-1-

Geçmiş zaman genel kurallara göre yapılıyor
. Bakın:

Когда мне стало грустноя на улицу пошел (canım sıkılınca ben kalkıp sokağa çıktım).
Grup 2.

İkinci guruptaki fiiller: ходить, ездить, летать, плавать, бегать, носить, водить, возить ve saire.

İkinci guruptaki fiiller bazen doğrultusuz hareketten bahsediyor. Mesela:

Дети бегают во дворе (çocuklar avluda koşuyor (nerede koşuyor bellidir ama nereye koşuyor belli değil)).

Tekrar harekettende bahsediyor:

Я раз в неделю езжу к матери (ben haftada bir kez anneme giderim (yani devamlı gidip gelirim) 
Ve üçüncü: beceriden bahsediyor. Mesela:

Я умею плавать (ben yüzmeyi bilirim).

Şimdiki zaman:

  Rusça Dersler bölüm-1-

Gelecek zaman:

  Rusça Dersler bölüm-1-  

Geçmiş zaman genel kurallara göre yapılıyor. 

Когда мне было грустноя по улице ходил (canım sıkılınca ben kalkıp sokakları geziyordum).


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Blog Arşivi