6 Eylül 2009 Pazar

Rusçada hareket fiillerinden birazı...



Rusça da hareket filleri bizde kullanıldığından farklı kullanılır bilirsiniz..
vasıtayla gitmek,
yaya olarak gitmek,
uçarak gitmek gibi...
özellikle söylenir..
hareket fillerinden bazıları şunlardır:

Идти,Ехать,Бежать,Лететь,Лететь,Нести,Везти,Лезть,Тащить
Hareket fiillerinin grupları.
Rusçadaki hareket fiilleri birkaç gruba parçalanıyor.
Genellikle 1 ve 2 guruptaki hareket fiilleri çiftlerle birleşiyor (örnekler):

1 grup        2 grup  


Идти         Ходить        Gitmek
Ехать        Ездить        Gitmek (taşıt araçları ile)
Бежать     Бегать         Koşmak
Лететь      Летать        Uçmak
Плыть      Плавать     Yüzmek
Нести       Носить       Getirmek
Везти       Возить        Götürmek
Лезть       Лазить        Tırmanmak, (cepleri) karıştırmak
Тащить    Таскать      Çekmek, taşımak
Гнать        Гонять       1. Sürmek, 2. kovmak, 3. agro yalan söylemek
Брести      Бродить     Dolaşmak
Ползти     Ползать     Sürünmek
Катить      Катать       1. Yuvarlamak, 2. gezdirmek


Grup 1.

Birinci guruptaki fiiller: идти, ехать, лететь, плыть, бежать, нести, везти ve başka.

Birinci guruptaki hareket fiilleri tek taraflı hareketten bahsediyor. Mesela:

- Куда ты идешь? (nereye gidiyorsun (şimdi))
- Я иду в аптеку. (eczaneye gidiyorum (şimdi))


Şimdiki zaman (örnek)


Gelecek zaman genellikle -по öneki ile yapılıyor. Mesela:



Geçmiş zaman genel kurallara göre yapılıyor. Bakın:

Когда мне стало грустно, я на улицу пошел (canım sıkılınca ben kalkıp sokağa çıktım).






Grup 2.

İkinci guruptaki fiiller: ходить, ездить, летать, плавать, бегать, носить, водить, возить ve saire.

İkinci guruptaki fiiller bazen doğrultusuz hareketten bahsediyor. Mesela:

Дети бегают во дворе (çocuklar avluda koşuyor (nerede koşuyor bellidir ama nereye koşuyor belli değil)).

Tekrar harekettende bahsediyor:

Я раз в неделю езжу к матери (ben haftada bir kez anneme giderim (yani devamlı gidip gelirim) ).







Ve üçüncü: beceriden bahsediyor. Mesela:

Я умею плавать (ben yüzmeyi bilirim).

Şimdiki zaman:



Gelecek zaman:



Geçmiş zaman genel kurallara göre yapılıyor.

Когда мне было грустно, я по улице ходил (canım sıkılınca ben kalkıp sokakları geziyordum).




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

İzleyiciler

Blog Arşivi